top of page

הבלוג העסקי

  • תמונת הסופר/תמיכאל כהן - מנכ"ל

תמיכה ממשלתית לחברות סטארט-אפ צעירות

בתקופת הבועה, לפני יותר משני עשורים, יכלו יזמי סטארט-אפ בצורה יחסית קלה לפנות למימון מאחת מקרנות הון הסיכון או חברות ההשקעה בישראל (היו מעל 100 קרנות בישראל) ובצורה קלה יחסית לגייס מימון להקמת חברת סטארט-אפ רק על בסיס רעיון. מאז מים רבים זרמו בנהר, הרבה קרנות הון סיכון נסגרו ואפשרויות גיוס מימון ראשוני נהיו מורכבים יותר למרות המודלים החדשים שקמו כמו מימון המונים (crowdfunding) ומועדוני משקיעים. אם בעבר הלא כל כך רחוק אמצעי המימון הממשלתיים נחשבו "נחותים", כיוון שהטילו מגבלות רבות על אפשרות המימוש של ההשקעה (EXIT), אזי כיום ,לאחר עידון חוק המדען, הם מעניינים ואטרקטיבים מתמיד.

 

להלן מספר תכניות שמתאימות לחברות סטארט-אפ צעירות:

  1. קרן "תנופה" השקעה לשלב ההקמה הראשונית: מטרת הקרן (קרן פרה-סיד) זה לתמוך ביזמי סטארט-אפ טכנולוגים, שנמצאים בשלב הרעיון, לקדם את המיזם לשלב מוחשי, שיוכלו להציג אב-טיפוס ופטנט רשום. הקרן מממנת הגשת ורישום פטנט, כתיבת תכנית עסקית, פיתוח אב-טיפוס ועלויות השיווק הראשוני. גובה המענק הוא עד 200,000 ₪ למיזם על פי החלטת ועדת הקרן. הגשת הבקשה למענק הינו הליך פשוט יחסי שלא מצריך בירוקרטיה רבה מידיי.

  2. מסלול חברות מתחילות: תכנית חדשה אשר מעודדת השקעה בחברות מתחילות על ידי הענקת מענק מו"פ עד 5 מיליון ש"ח לתקופה של עד שנתיים. תמיכה בשיעור של 50% מהתקציב המאושר לחברה  (חברות הפועלות באזורי פיתוח זכאיות לתוספת תמיכה של 10% וחברות הפועלות בעוטף עזה זכאיות לתוספת של 25%). ישנה אפשרות לגייס מימון משלים למענק הניתן על ידי המדינה עד שישה חודשים לאחר אישור הפרוייקט ברשות לחדשנות. ישנו מסלול מיוחד למגזר המיעוטים והחרדי המקנה מענק של עד 85% בסכום מקסימלי של 2 מיליון ש"ח.

  3. חממות טכנולוגיות: החממות מספקות תשתית לפיתוח מיזמי סטארט-אפ באמצעות מימון ראשוני וזאת כנגד הקצאת מניות. תקציב הפרוייקט עד 3.5 מליון שקלים לתקופת פעילות של עד שנתיים כאשר התמיכה הכספית היא מלאה בשיעור של 100% מהתקציב שאושר לחברה (85% מהמדינה, 15% מהחממה) ולא נדרשת כל השקעה כספית מצד היזם.

  4. מסלול מענקי מו"פ: תכנית המו"פ היא תכנית התמיכה המרכזית במדען הראשי המעודדת מחקר ופיתוח חדשני. התכנית מסייעת לחברות הי-טק לפתח מוצרים ותהליכים חדשניים. שיעורי התמיכה בחברות נע בין 20% ל 50% מתוך הוצאות המו"פ המאושרות.

  5. קרנות דו-לאומיות: הקרנות הבין לאומיות מסייעות במימון הפיתוח של מיזמי הסטארט-אפ ושיווקם תוך כדי שיתוף פעולה עם חברה מחו"ל (חברה ישראלית וחברה ממדינה זרה). המענקים הניתנים במסגרת זו הם עד 50% מהוצאות המו"פ של כל חברה מכל מדינה. קיימות ארבע קרנות בינלאומיות: 1. קרן BIRD (ארה"ב) 2. CIIRDF (קנדה) 3. SIIRD (סינגפור) 4. KORIL (קוריאה)

פוסט זה אינו משמש כהמלצה לגיוס מימון מהמדען הראשי ואינו בא כתחליף לקריאת המידע אודות התוכניות של המדען הראשי בערוצים הפורמליים של המדען הראשי.


ניתן להיעזר ביועצי מט"י רעננה לצורך מילוי בקשת מימון לאחת מהקרנות של הרשות לחדשנות.

bottom of page